1. den programatiky (postřehy a prezentace řečníků)
Jaký byl 1. den programatiky? Příjemné povídání o programatickém nákupu prostoru v online reklamě, mobilní reklamě, televizi, printu, a brzy možná také v rádiu. Podívejte se na prezentace spíkrů a přečtěte si náš komentář.
Honza Běhounek (Red Media)
Den programatiky svou prezentací zahájil Honza Běhounek, který možnosti programatiky demonstroval na srovnání tzv. Mediálního plánování 1.0 a 2.0 a poukázal na výzvy, kterým budeme v budoucnu čelit. Původně měl v plánu hovořit o tom, proč programatiku nedělat, ale nakonec se podle mne správně vrátil k tématu programatiky jako takové.
Petr Jahn (adexpres)
Na Honzu navázal Petr Jahn, který odhaduje, že do roku 2020 bude 60% prostoru nakupováno programaticky. V příštích letech uvidíme, jestli se budou jeho slova naplňovat. Mimo jiné, vyzval media housy, aby „nám“ prodali ten samý prostor, ale programaticky.
Jan Ksandr, Lukáš Hnilička, Ondřej Bartůněk (programatika v TV)
Na prezentaci navázali výše uvedení pánové s diskuzí nad programatickým nákupem v televizi, konkrétně v HbbTV. Uvedli, že v tuto chvíli můžeme programaticky nakoupit prostor na stanici Óčko a v tuto chvíli testují také na stanici Prima Cool. Tento nákup technicky zajišťuje společnost R2B2 a její zástupce uvedl, že v tuto chvíli jsou schopni oslovit diváky prostřednictvím až 1 mil. TV obrazovek, které v průměru sleduje 1,94 diváka. Tyto čísla jsou však zatím velmi hrubá a tato metoda nákupu stále není schopná kombinovat zákaznická data s impresemi.
Tomáš Horák (iBillboard)
V prezentace nazvané „Programatický trh v ČR a ve světě“, nám Tomáš Horák zprostředkoval zajímavá data o situaci u nás v porovnání se západní Evropou a USA. Jak se dalo předpokládat, tak programatika u nás je stále v plenkách, alespoň co se spendů týče. Zajímavé bylo zjištění, že na Slovensku mají v průměru 4x vyšší CPM a ČR je v rámci Evropy co se týče spendu stále podprůměrná.
Dominik Kosorin (cPex)
Zástupce nejsilnějšího českého poskytovatele dat třetích stran, společnosti cPEx, představil publika, které mohou inzerenti pro cílení a následný nákup impresí použít. K dispozici jich v tuto chvíli mají více než 250 a inzerenti tak mohou velice dobře cílit na aktuální zájmy uživatelů internetu. Dle Dominika je síla programatiku v datech, s čím se zcela ztotožňujeme.
Stanislav Mottl R2B2
Stanislav Mottl hovořil o možnostech programatického nákupu prostřednictvím jejich DMP R2B2. Za sebe je vnímám jako velké průkopníky a pionýry v této oblasti. Již jsem měl tu možnost se seznámit s jejich platformou na nákup printu. V rámci komunikačních mixů velmi oceňujeme možnost nákupu video inventory na CZ serverech, mobilní reklamu a možnost nakoupit také prostor v TV vysílání, i když prozatím jen na Óčku TV.
David Voráček (Economia)
Zajímavý pohled na programatický nákup/RTB očima media house zprostředkoval David Voráček. Potvrdil jejich těžkopádnost a to, že zaspali a musejí teď hodně dohánět a to nejvíce na úrovni sběru a vyhodnocení dat. Zároveň poukázal na to, že se programatiku aktivně věnují a chtějí ho nadále rozvíjet.
Michal Sajko (Fragile Media)
V jeho případové studii jsme se seznámili s možností programatického brandingu. I přesto, že v prezentaci nebyla žádná přesvědčivá čísla o pozitivním dopadu této metody cílení, byli ukázky velmi působivé a přesvědčivé.
Marek Matějka (filosof)
Tento host měl původně hovořit o tom, jestli už dnešní online reklama není spíše stalking, ale nakonec byl natolik zaujat výkladem řečníků a možnostmi, které programatik nabízí, že účastníky vyzval k tomu, aby více veřejně vystupovali, více hovořili s mladými studujícími lidmi, jelikož bez nadsázky přirovnal obsah jednoho dne věnovaného programatice k semestru na vysoké škole.
Michael Štádler (adform)
Na Michalovu přednášku jsme bohužel nemohli zůstat, což nás opravdu mrzí a tak se alespoň podívejte na jeho prezentaci.
Líbil se nám koncept krátkých prezentací s možností diskuze, což můžete vidět také na Marketing Festivalu, kde se možná také nechali pořadatelé inspirovat. Prezentace však postrádali actionable obsah, tedy cokoliv co bychom si mohli hned druhý den vyzkoušet v praxi. Jediná případová studie postrádala data o výkonu kampaní.
Příště bych uvítal celodenní blok přednášek, více přestávek, hodnotnější obsah prezentací, alespoň jednu aplikovatelnou efektivní strategii/taktiku a možná také zahraničního hosta.
Pro více informací twitter -> #denprogramatiky, nebo www.denprogramatiky.cz.
Jiří Macek
Head of Digital
Jiří Macek se v oblasti IT a digitálu pohybuje více než 12 let. Od hardwaru se posunul k vývoji softwaru na zakázku a plynule pak do oblasti digitálního marketingu na straně agentury. V tuto chvíli vede oddělení digitální komunikace v agentuře PG group, a.s., kde spolu s kolegy připravuje integrované kampaně a řešení pro malé i velké klienty / značky.