Balení má sílů…
Enormní síla a moc, která nás nutí koupit.
Oblečení, které nosíme, nás činí, tím kým jsme. „Bohužel“ doba je taková, a proto do designu produktu tečou obrovské peníze.
Zamysli se s námi. Umíráš změnit svůj rutinní šampón, nebo prostě jen nemůžeš najít v záplavě nabídky svůj brand. Jak vybrat alternativu? Já si myslím, že si vyberu produkt, který potřebuji, který mě přesvědčí, že jeho vlastnosti jsou pro mne ty pravé. Ale už když jsem to napsala, vím, že sama sobě trochu lžu.
Maloobchodní antropolog Paco Underhill (autor knihy „Why we buy and Call of the mall), který zkoumá nákupní chování, tvrdí přesný opak. Nejde o to, co produkt nabízí, spotřebitel velmi často vlastně neví, co ho opravdu v danou chvíli ovlivní, když učiní nákupní rozhodnutí.
Jde o emoci! Pocit, první dojem. V mnoha případech je balení hlavní vlivná osoba. Proto ty miliardy na balení. Obal má prostě obrovský vliv, i na mnoho jiných věcí, nejen na nákupní rozhodnutí. Na pultech je tvrdý boj o vliv prostoru a police. Tam je důvod, proč krabice 12ti pilulek je pětkrát, nebo i vícekrát větší, než je třeba. Ale nechci tady rozebírat zákulisí byznysu, ale chci říct, že mě baví sledovat vývoj jednotlivých značek, produktů. Jak je doba, trendy, společnost a potřeba zákazníků ovlivňuje. Jak se mohou designéři přetrhnout.
To jestli je tenhle hon za krásou i v naší branži zdraví, už nechám na Vás. Ale mě holt baví i marmeláda v hezkém obalu. Nepříjemnou pravdou však je, že velká část těchto parádních obalů stejně skončí v popelnici, na skládkách, nebo v oceánech. Pokusme se tedy navrhovat, podporovat, nakupovat produkty, které se nám líbí a nadělají co nejméně škody.
Klára Feniková
Account Director
Snažím se neztrácet a rozdávat dobrou náladu. Snažím se nebrat se moc vážně a snažím se především všem naslouchat! Ať posoudí jiní, zda se mi to daří…? 🙂